< Terug naar overzicht

Mark: 'Ondernemende MBO'ers zijn hard nodig in onze sector'

"Veel mensen weten niet hoe het er echt aan toe gaat op de boerderij. Ik wil zoveel mogelijk mensen laten zien in wat voor mooie sector ik werk en hoe goed onze koeien het hebben", dat zegt Mark van Lipzig uit Velden. Zijn vriendin Ineke en hij zijn oud-studenten van het CITAVERDE College en runnen nu de zuivellijn van melkvee- en zuivelboerderij ‘De Brem Holsteins’.

Wat is jou het meeste bijgebleven van je tijd op het MBO?

"Het is inmiddels al even geleden dat Ineke en ik op het MBO rondliepen. Wat mij het meest is bijgebleven is de positieve sfeer die op school hing. Deze werd bevorderd door het feit dat je veel praktisch bezig was en ik denk dat je de leerstof hierdoor beter oppikt. Het is belangrijk dat dit zo blijft, en dat leerlingen voor het MBO blijven kiezen. In de wereld waarin ik werk, merk ik namelijk dat het steeds moeilijker is om aan personeel te komen, en ondernemende MBO’ers hebben wij hard nodig!

Wat me ook is bijgebleven is dat de school het lopen van stages enorm stimuleerde. Tijdens deze praktische stages heb ik het meest geleerd. Stage lopen in het buitenland werd ook enorm gestimuleerd.  Zo mocht ik drie maanden meelopen bij een grote melkveehouderij in het Amerikaanse Michigan. De stallen waren daar toen al vele malen groter en de focus ligt daar veel meer op efficiëntie. Deze stages, in combinatie met de lessen op school, hebben mij ontzettend veel geleerd. Van praktijkervaring tot het systematisch werken en opstellen van duidelijke plannen."

Koe en flessen melk

Hoe is het je vergaan na je opleiding?

"Na mijn opleiding ben ik fulltime aan de slag gegaan in het melkveebedrijf van mijn familie. Het melkveebedrijf, dat in 1951 werd opgericht, begon met tien koeien, tien varkens en twee hokken met kippen. Inmiddels heeft het zich ontwikkeld tot een bedrijf van formaat dat inspeelt op allerlei kansen en veranderingen. En dat is nodig! Wetswijzigingen dwongen ons bedrijf om afstand te doen van honderd koeien, terwijl we net hadden geïnvesteerd in een fikse uitbreiding en een nieuwe locatie."

Hoe ga je als boerenbedrijf om met die ontwikkelingen?

"Toen we hoorden dat we ook nog eens minder melk mochten leveren aan onze afnemer, besloten we het heft in eigen handen te nemen. We kunnen immers moeilijk aan onze koeien vragen of ze de komende tijd minder melk willen geven. We gooiden het over een andere boeg door zelf zuivelproducten op de markt te gaan brengen onder de naam ‘Zuivel van Nu’. De natuurlijke producten, zoals boerenyoghurt, volle boerenmelk, chocolademelk en boerenijs, maken we helemaal zelf. Onze volle melk komt rechtstreeks uit de koe. Het enige wat wij nog doen is pasteuriseren, zodat de melk langer houdbaar blijft. 100% van koe tot consument."

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jongeren ook voor dit mooie beroep kiezen?

"Naast onze zuivelproductie geven wij op onze boerderij educatielessen aan kinderen om hen te laten kennismaken met het echte leven op de boerderij. De laarzen gaan aan en de kinderen mogen alles zien, voelen, ruiken en vooral de handen uit de overals steken. Niets is leuker dan nieuwsgierige kinderen laten ontdekken wat het boerenleven in petto heeft. Al met al wil ik zoveel mogelijk mensen laten zien in wat voor mooie sector ik werk!"

Bron: Bazen van het mbo